tisdag 9 september 2008

kung av Biologriket.

Detta är mitt hundrade inlägg.
Jag ska nog sluta blogga.

På förra no lektionen snackade vi om Darwin. Mesigt värre, min no lärare talade så vackert om honom under tiden som jag tänkte på Hitler. Jag kan förstå att Darwin var/är biologernas kung, men "den starkaste överlever"? Come on! SocialDarwinism.
- Hitler var socialdarwinist, det var därför har såg sig ha rätt att mörda judar, kommunister, handikappade och folk som inte föll inom ramen för "den starkaste överlever". Sa jag högt och min lärare stannade till. SYND!
- Ja, men det beror ju på hur man tolkar det.. "den starkaste överlever", alltså. var hennes svar.
- så är det ju med allt, bibeln, islam, sånger.. allt. Grejen var ju att hans tolkande fick miljoner att dö.

Jag skriver en betraktelse, om mitt stjärntecken. Det är min no läxa, skriva en betraktelse rörande astronomi eller astrologi. När jag visade mitt arbete för pappa började vi snacka psykologi. skillnaden mellan kbt och dynamisk. Dynamisk är när man går in på djupet, pratar/analyserar patientens barndom, upplevelser etc. man lägger inte skulden på patienten och säger;" men det är DU som tänker fel" ist lägger man skulden på det som utlöste patientens problem. kbt (tror jag det var) kolla inte på djupet, det är patientens fel och nu ska det ändras. ser man inte problemet finns det inte. ex. jag mår så dåligt så jag helst skulle vilja lägga mig på golvet och skrika, skära mig i handlederna tills jag dör men ist så ler jag och uppför mig normalt, it's all in my head. leker jag glad så blir jag det till slut. jag måste följa normerna, le och visa inte hur jag mår. det är inte samhällets fel eller någon persons fel att jag mår som jag mår utan mitt eget. ex2. mår piss på mitt jobb, mina kollegor behandlar mig som en slav och tar mig på röven när jag går förbi; det är mitt eget fel, jag har nog lett lite för mycket, gett kollegorna fel signaler och jag har ju kort kjol på mig, jag är ju enda kvinnan på arbetsplatsen.. etc.
det är vad ktb tkr. mer eller mindre

var vänliga och säg till om jag har fattat det fel. jag dör inte av det.

Inga kommentarer: