tisdag 13 januari 2009

Grand slam

- are u ready to get ur groove on?
- yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeees ( aslångsamt och trist)
* Sweet dreams och Eminiem mixat i bakgrunden... som långsamt tar över tystnaden och musiken blir helig *

Idag hade vi "tjej- och killdag" i Skolstaden. Alltså, min grupp (ca 200 elever) fick först lyssna på Linda Skugge. Alltså, Linda Skugge. Det var så töntigt. Denna dagen hette från början " Jämställdhetsdagen" men någon individ blev förorättad och rädd så de bytte namn, till det töntigaste. Ja, töntigt är dagens ord.
Ok, back to Mrs Shadow^^, hon är inte min homegirl om vi kan säga så. Det var bara: ja, men vissa får dålig självkänsla från media, men då måste man bara "lära sig" att stänga av det och vara sig själv, typ.
Jag tänkte bara; skärpning! Det är inte så lätt att bara "lära sig att stänga av" när det kommer hela tiden, från tv, tidningar, internet, böcker, finns i miljön i skolor, i folks huvud.
Dessa ideal. Tänker framför allt på skönhetsidealen mot oss tjejer.
Det finns i skolböcker, bilder på smala tjejer, det finns att läsa om i tidningar (alla sorts tidningar); hur man tappar kilona efter julmiddagen, hur unga tjejer äter mer piller för att de mår psykiskt dåligt, är stressade, går in i väggen och svälter ihjäl sig, hur man UNDVIKER att bli ensam i skolan, hur man flörtar, hur man ska klä sig för att "hålla in" något eller hur man ska framhäva brösten och rumpan på bästa sätt etc. etc.
Nyhetsankare - kvinnor- är smala och vackra, i varje amerikansk serie eller film som går på tv; alla kvinnor är vackra, åtråvärda, hetro (eller om de är gay finns det ALLTID någon sexfantasi mellan en man och det vackra, kvinnliga gay-paret), och bara UNDERBARA!
Det är så att man spyr.
Det finns filmer om det, kurser, klubbar, bloggare som hjälper till lite på traven genom att berätta om sina FANTASTISKA liv och hur de håller formen och "det är ju jättehemskt när unga tjejer svälter sig".
Kvinnor ska inte vara annorlunda, vi ska se ut som om en maskin har gjort oss, perfekta kroppen och allt (ironi). Vore det inte mycket enklare då? Om alla såg likadana ut och var likadana? Skulle tro att det var enklare, men jävligt tråkigt. Jag skulle inte vilja leva i en sådan dubblett-värld.

Vi syns. / H

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivit honey :) jag håller med dig om all press som ligger över tjejerna o kvinnorna i vårt samhälle men samtidigt får jag en känsla av att vi ibland skapar en press på oss själva.
Jag liksom du vill inte vara som alla andra, det tycker jag att vi har lyckats bra med.. vi är så jävla unika ;) haha.. eller hur ?